برنامه غذایی ماه هفتم

                   ماه هفتم برنامه غذایی
هفته اول ماه هفتم :

فرنی آرد برنج یا حریره بادم
هفته دوم:سوپ با استفاده از گوشت
هفته سوم :

پوره انواع سبزی ها وماست
 هفته چهارم:

انواع سوپ یا حلیم خانگی
شروع غذای کمکی قبل از چهار ماهگی ممنوع می باشد. زود شروع نمودن غذای کمکی بدلیل اماده نبودن دستگاه گوارش

قبل از چهار ماهگی احتمال ایجاد آلرژی مثل اگزمای پوست یا آسم و یا بروز عفونت گوارشی زیاد  است.درصورت رشد

مناسب کودک سن شروع غذای کمکی ابتدای ماه هفتم می باشد .درصورتی که رشد شیرخوار علارغم تغذیه مکرر کافی

نباشد (کمتر از نیم کیلو اضافه وزن هر ماه  در ماه های چهار،پنج،شش )با نظر پزشک غذای کمکی را میتوان  بعد از

چهار ماهگی شروع کرد.
هفته اول :در روز اول یک یا دو قاشق مرباخوری فرنی آرد برنج که صبح و بعد از تغذیه شیر مادر داده شود.روز دوم دو

بار  و روز سوم تا هفتم وعده های آن زیاد شده تا به سه تا چهار بار در روز برسد.


می توان بجای فرنی از حریره بادام استفاده نمود .درصورتی که حریره بادام رابا میل نخورد برای بهتر شدن مزه فرنی یا

حریره سیب یا  به رنده شده به آن اضافه نمایید.
هفته دوم ماه هفتم:در این زمان گوشت به رژیم غذایی اضافه می  شود.سوپی به غلظت ماست حاوی گوشت گوسفند یا سینه

یا ران  مرغ و برنج وهویج تهیه نموده  و دو روز بعد سیب زمینی هم اضافه نمایید.سوپ را از ظهر یک بار در روز

شروع نموده و در آخر هفته ظهر و شب بدهید.
برای تنوع به مزه و ارزش غذایی هر دو تا سه روز یکی از ا نواع سبزی مانند تره ، جعفری،گشنیز،شوید ،کرفس ،کدو

حلوایی،لوبیا سبز،کدوخورشتی به صورت قطعات کوچک خرد شده را به سوپ اضافه نمود.


مقدار آهن ران مرغ بیش از سینه می باشد.
محتویات سوپ را با پشت قاشق له کنید تا کودک با جویدن آشنا شود.
هفته سوم ماه هفتم:بعد از سوپ در صورتی که به شیر گاو حساسیت نداشته باشد یک قاشق ماست به رژیم غذایی اضافه

نمایید.
برای افزایش کالری پوره میتوان روغن مایع ،روغن زیتون،کره به آن افزود.


پوره می تواند جایگزین فرنی در وعده های صبح و عصر شود.

هفته چهارم : در این هفته از انواع سوپ وحلیم خانگی استفاده نمایید .
اضافه نمودن پنیر پاستوریزه کم نمک رنده شده به سوپ مفید می باشد.    
                  یک نمونه از برنامه غدایی در ماه هفتم
   صبح                                    عصر   ظهر
  هفته اول
------        ------               فرنی یک تا دو قاشق    روزاول
فرنی یک تا دو قاشق    ------    فرنی یک تا دو قاشق    روز دوم
فرنی دو تا سه قاشق    -------    فرنی دو تا سه قاشق    روزسوم
فرنی یا حریره چهار تا پنج قاشق    -------    فرنی یا حریره چهار تا پنج قاشق    روزچهارم به بعد
            هفته دوم
فرنی یا حریره چهار تا پنج قاشق    فرنی +یک تا دو قاشق سوپ    فرنی یا حریره چهار تا پنج قاشق  

  روز اول
فرنی یا حریره برحسب میل کودک    فرنی +یک تا دو قاشق سوپ    فرنی یا حریره برحسب میل کودک

    روز دوم
سوپ برحسب میل کودک    سوپ برحسب میل کودک    فرنی یا حریره برحسب میل کودک  

  روز سوم به بعد


 
علاوه بر سوپ ،ماست و انواع پوره داده شود  

  هفته سوم
از انواع سوپ ،آش و حلیم و پنیر پاستوریزه کم نمک داده شود  

  هفته چهارم

قابل ذکر است در شش ماهه دوم تولد هنوز منبع اصلی  کالری شیرخوار شیر مادر می باشد بطوریکه ماه های شش وهفت

و هشت 70% و ماه های نه تا 12 55% کالری با شیر مادر تا مین می شود.
از 13 تا24 ماهگی فقط 30 تا 40% کالری با شیر مادر تامین می گردد.
لذا مادران محترم توجه نمایند شیر مادر در اولویت برای تامین کالری می باشد.
روش تهیه فرنی:
آرد برنج  ............ دو قاشق مرباخوری سر صاف
شکر        ...........یک   "       "          "
شیر پاستوریزه.......صد میلی لیتر معادل یک استکان

شیر پاستوریزه پس از بجوش آمدن بمدت یک دقیقه در حالت جوشیدن نگه دارید وبعد در جای خنک نگه دارید

تا سرد شود و آرد برنج و شکر را به آن اضافه نموده و روی شعله ملایم حرارت داده تا قوام مانند ماست به خود بگیرد.

شما اکنون 13قاشق فرنی اماده کرده اید که هر گرم آن 1.3کیلو کالری دارد اگر به آن کره یا روغن مایع  به اندازه نصف

قاشق اضافه نمایید کالری آن به 2  کیلو کالری میرسد .
از هشت ماهگی به بعد می توان فرنی رابا نشاسته یا ارد گندم آماده کرد.

اگر فرنی را با شیر مادر یا شیر خشک تهیه می نمایید ابتدا ارد برنج و شکر را با آب پخته و آن را سفت تر بردارید و

سپس شیر مادر یا شیر خشک را به آن اضافه نمایید.
روش تهیه حریره بادام:
مغز بادام شیرین .......... پنج عدد
آرد برنج         ........... دو قاشق سر صاف
شکر             ............نصف قاشق
شیر پاستوریزه ............ یک استکان (100 سی سی)
مغز بادام را در آب خیس  کنید و سپس  پوست آن راگرفته وبکوبید و آرد برنج و شکر وشیر پاستوریزه رابه آن اضافه

نموده روی حرارت ملایم گذاشته ومرتب هم بزنید تا قوام بگیرد. بااین روش 15 قاشق حریره  بدست می آید که

هر گرم آن 1.5کیلو کالری انرژی دارد.
روش تهیه پوره سیب زمینی:
طرز تهیه انواع پوره سیب زمینی ،هویج ،نخود فرنگی ،کدو خورشتی .... مشابه  هم است لذا فقط به تهیه پوره سیب

زمینی اشاره می کنیم :
شیر پاستوریزه .......... پنج قاشق غذاخوری
سیب زمینی ............. دو عدد با اندازه متوسط
کره           ............ یک قاشق مرباخوری

سیب زمینی باید زرد وسالم باشد.ابتدا سیب زمینی شسته را با پوست بپزید ،پوست آن را جدا نموده

و پس از رنده نمودن با شیر وکره مخلوط نمایید.
برای افزایش کالری بادام ،فندوق،گردو را پودر نموده وبه پوره اضافه نمایید.